ייפוי כוח – טיפול רפואי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חולה לא יקבל טיפולים רפואיים שלא בהסכמתו המלאה, כך קבע חוק "זכויות החולה". לחולה ניתנת האפשרות לייפות את כוחו של אדם אחר לצורך קבלת החלטות על הטיפול הרפואי בו, כשעליו להחתים אותו בטופס ייפוי כוח מיוחד בעבור קבלת טיפול רפואי.

את ייפוי הכוח ימלא החולה ומיופה כוחו בטרם איבד החולה את יכולתו להחליט. סמכותו של מיופה הכוח תבוא כאשר החולה לא יהיה כשיר להביע את רצונותיו ולקבל החלטות בכוחות עצמו, מכל סיבה שהיא, בין אם היא הגיעה באופן מפתיע ובין אם היא הייתה צפויה מראש.

בכל התקופה שבה החולה יכול לקבל על עצמו החלטות, הרופאים מחויבים להתחשב ברצונותיו בלבד, ולא לפנות למיופה הכוח שמינה. אפילו במידה שקיימים חילוקי דעות בין החולה לבין מיופה הכוח בקשר להחלטות לטיפול רפואי, הרופאים יתחשבו בזכויות החולה ויקשיבו לרצונותיו כל עוד הוא כשיר להחליט בעצמו.

יתרונות ייפוי כוח לקבלת טיפול רפואי

החולה הוא זה שבוחר את מיופה הכוח. הוא יודע שיחליט את ההחלטות הנכונות ביותר עבורו וסומך עליו. על טופס ייפוי הכוח חתומים שני הצדדים, ובדרך כלל החולים בוחרים אנשים קרובים – בני משפחה או חברים, כדי שיהיו מיופיי הכוח שלהם.

לעתים, בעת מקרים בהולים, כשמדובר בחולה שלא מסוגל לקבל החלטות או שלא יכול להביע רצונות, נדרשת פניה לבית משפט או מינוי אפוטרופוס עבורו, בכדי לקבל החלטות לטיפול רפואי.

כשיש מיופה כוחו לחולה, אין צורך בביצוע הליכים משפטיים, והוא זה שמקבל החלטות לגבי הטיפול הרפואי עבורו.

מגבלות ייפוי הכוח

ייפוי כוח מסוג זה מתייחס לקבלת החלטות על טיפולים רפואיים בלבד, ואין בידי  מיופה הכוח לעשות כל שימוש בדברים אחרים בעולמו של החולה, כגון ניהול חשבון בנק וקבלת קצבאות.

באחריות מיופה הכוח לקבל החלטות לגבי הטיפול הרפואי ולגבי החלטות בנושא אשפוז בבית חולים או במוסד סיעודי/ פסיכיאטרי. אין באפשרותו להחליט ביחס לאשפוז שהחולה מקבל או ביחס לטיפול הפסיכיאטרי.

ממנה מיופה הכוח

החולה חייב להיות כשיר לחלוטין, מבחינה משפטית, כשהוא ממנה אדם אחר להיות מיופה כוחו לקבלת טיפול רפואי. על החולה להיות אדם לאחר גיל 18, הוא חייב להבין את משמעות מינוי מיופה כוח ולהיות צלול בדעותיו, דהיינו, להבין ולזכור דברים, לקבל החלטות ולהביע רצונות בצורה עצמאית.

חולה מתחת לגיל 18, או חולה שלא מסוגל להחליט החלטות בצורה עצמאית, לא ימנה מיופה כוח. והיה וקיים צורך במינוי שכזה, בתי החולים ממנים אפוטרופוס או פונים לבית המשפט.

מי הוא מיופה הכוח?

האדם שהתמנה למיופה כוח יהיה מעל גיל 18, יחתום על הסכמה לייפוי הכוח מצדו, לקבלת טיפול רפואי, ויבין לחלוטין את משמעות התפקיד. במקרים שבהם החולה מחליט למנות שני אנשים או יותר להיות מיופיי כוחו, הוא יקבע מלכתחילה את שיתוף הפעולה ביניהם, ועליהם לעשות כרצונו.

פנייה למיופה הכוח

כשהרופאים מתרשמים כי החולה אינו מסוגל להביע רצונות ולקבל החלטות לטיפול רפואי, הם יפנו למיופה כוחו. מקרים אלה יכולים לקרות בעקבות החמרה במצב הרפואי, הקוגניטיבי והנפשי, כאשר החולה מחוסר הכרה, אינו מתקשר עם הסביבה ועוד.

הרופאים מחויבים להתייחס אל מיופה כוחו של החולה, כשם שהיו מתייחסים לחולה עצמו במצבים שבהם היה יכול לקבל החלטות בעבור טיפול רפואי.

ההחלטות אותן זכאי לקבל החולה הן אותן החלטות להן זכאי מיופה כוחו. אולם במידה שמדובר במקרים של ניתוק ממכשירי החייאה או טיפול כפוי להארכת חיים, מיופה הכוח אינו רשאי להתערב ולקבל החלטות.